25 May 2018

Adviezen voor elk rijtuig

Een voorruit vervangen is niet het eerste wat u wilt doen wanneer u een tweedehandsauto koopt. Toch zijn er weinig mensen die hier veel aandacht aan besteden wanneer zij op zoek gaan naar een gebruikte auto. Er wordt meestal aandacht besteed aan de banden, de staat van de lak en hoe het interieur eruitziet. Ook wordt er gekeken naar de kilometerstand van de auto en uiteraard moet er bekeken worden hoe het motorblok onder de motorkap oogt. Maar wanneer dit allemaal in orde is en de voorruit vervangen moet worden, hebt u alsnog een bijzonder slechte aankoop gedaan wanneer u hier geen rekening mee gehouden hebt bij het onderhandelen over de prijs.

Voorruit vervangen en de verzekering

Moet een voorruit vervangen worden van een auto, dan kunt u meestal aankloppen bij de verzekering. Kiest u voor een bedrijf dat aangesloten is bij de verzekeraar of waar een overeenkomst mee getekend is, dan worden er nauwelijks kosten gerekend voor het vervangen van de ruit. Maar dit geldt helaas niet voor de mensen die een gebruikte auto kopen mét schade. De verzekeraar vergoedt namelijk alleen de reparatie van schades die opgelopen of ontstaan zijn tijdens de looptijd van de verzekering. Concreet betekent dit dat u alles zelf moet betalen. Probeert u vooral de verzekeraar niet wijs te maken dat de schade recentelijk ontstaan is wanneer dit niet het geval is. Dit is in veel gevallen namelijk gewoon te zien. En verzekeringsfraude is strafbaar.

Waar moet u op letten bij de voorruit?

Wilt u niet direct een voorruit vervangen wanneer u een tweedehandsauto koopt, dan zijn er bepaalde dingen waar u op kunt letten. Allereerst is het goed om de ruit gewoon eens te bekijken. Is de kleur van de voorruit overal gelijk? Zijn er geen zichtbare barsten en scheuren in de ruit te zien? U kijkt niet alleen van buiten naar binnen, maar u neemt ook plaats in de auto om vervolgens richting een lichtbron (zoals de zon of een lamp) te kijken. Scheurtjes en barsten zijn dan direct goed te zien, omdat het licht ‘breekt’.

Dit is natuurlijk niet alles. Er kan ook onzichtbare schade aan de voorruit ontstaan zijn. Daarom is het goed om binnen in de auto te kijken naar de plek waar de voorruit en het dashboard samenkomen. Vindt u hier sporen van water of opgedroogde vlekken? Dan is de kans groot dat de voorruit lekt. Deze vlekken kunnen zich ook vormen op de A-stijlen en de dakhemel. De voorruit vervangen is dan de enige optie omdat de lijm vervangen moet worden.

Zitten er regensensoren in de voorruit en mag u een proefrit maken met de auto? Zorgt u er dan voor dat u een fles water meeneemt. Zet de auto op een parkeerplaats, zet de ruitenwissers op automatisch en gooi het water over de voorruit heen. Gaan de ruitenwissers aan, dan werken de sensoren naar behoren. Gaan de ruitenwissers niet aan, dan werken de sensoren niet meer. Dit kan duiden op grotere problemen. In het ergste geval moet u de voorruit vervangen.

Wilt u zeker weten dat u niet tegen verrassingen aanloopt na de aankoop van de auto? Inspecteer dan ook de achterruit op dezelfde manier. Bekijk of de ruitenwisser werkt, of er lekkage te vinden is rond de ramen of in de kofferbak van de auto. Vriest het, dan kunt u ook controleren of de verwarming in de achterruit nog werkt.

De kosten van een voorruit vervangen meenemen bij de prijsonderhandelingen

De voorruit vervangen is geen onmogelijke klus. U kunt dit zelf doen wanneer u ervaring hebt met het vervangen van autoruiten en hulp in kunt schakelen voor het tillen van de ruit. U kunt het ook uitbesteden aan een expert die voor u de voorruit vervangen kan, waarna u zeker weet dat alles naar behoren zal werken. Daarnaast hebt u garantie waar u gebruik van kunt maken wanneer er alsnog problemen ontstaan. Het is dus niet nodig om elke gebruikte auto af te schrijven met een kapotte voorruit, maar het is wel goed om dit mee te nemen in de onderhandelingen over de prijs.

Hoeveel hebt u voor de auto over?

Trekt u de kosten van de voorruit vervangen af van de prijs die u voor de auto over hebt mét een goede voorruit, dan hebt u na de reparatie alsnog een prima tweedehandsauto voor een goede prijs. Maar let u ook op de punten die we eerder noemden:

  • De staat van de banden;
  • De staat van de lak;
  • Het interieur;
  • De kilometerstand.

Hierbij is het goed om te kijken naar de manier waarop de banden versleten zijn. Gelijkmatig versleten banden zijn namelijk geen probleem. U moet dan alleen nieuwe banden kopen voordat u echt de weg op kunt. Zijn de banden echter meer versleten aan de buitenkant, of juist aan de binnenkant? Dan moet de auto uitgelijnd worden én hebt u nieuwe banden nodig. De kosten liggen dan dus direct een stuk hoger.

De staat van de lak is ook een belangrijk punt. Wanneer de lak beschadigd is, kan dit zorgen voor roest. Het opnieuw laten lakken van de auto is handwerk. Wanneer er ook al roest aanwezig is, lopen ook hier de kosten flink op. Hetzelfde geldt voor het interieur, maar hier is het juist belangrijk om te letten op hoe de auto onderhouden is. Is het interieur netjes en verzorgd, dan is de kans groot dat de eigenaar van de auto zuinig geweest is op de auto en dat is in uw voordeel.

Een auto met een hoge kilometerstand is minder waard dan een auto die minder kilometers gereden heeft. Heeft de auto een hoge kilometerstand, problemen met de banden en moet de voorruit vervangen worden? Dan kunt u beter even verder kijken. Er zijn namelijk veel tweedehandsauto’s te koop. Wanneer u een auto koopt waar te veel problemen aan zitten, dan is een laag aankoopbedrag niet eens meer interessant. Hebt u honderden tot duizenden euro’s uitgegeven aan de voorruit vervangen, het uitlijnen van de wielen en het opnieuw lakken van de auto en vindt u dan nog meer problemen? Dan weet u waarom de vorige eigenaar besloten heeft om de auto te koop aan te bieden.

Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *